top of page

Solo-programmer

Nordiske toner – lyt til naturens stemninger og stilheden

Billede 02.08.2019 20.49.40.jpg

”Også stilhed er musik”, sagde komponisten Axel Borup-Jørgensen.

 

Det tyste er en rød tråd i denne koncert, hvor pianisten Kristine Thorup kobler hans værker med musik af danske Carl Nielsen og norske Edward Grieg. Tre nordiske komponister, der på hver deres klangsprog udtrykker poesi, brillans og stilhed. En fælles nordisk tone.

 

Også i værkernes former ser man slægtskaber: Både Nielsen og Borup-Jørgensen greb barokke dansesatser - chaconne og passacaglia – og skrev de personlige udgaver af dem, der her pirrer øret. I satserne af Griegs Lyriske Stykker hører vi trolde, alfer og andre finurlige væsner boltre sig i den nordiske natur.
 

Programforslag:

Carl Nielsen (1865-1931)

- Fem klaverstykker, opus 3

-Chaconne, opus 32

Axel Borup-Jørgensen (1924-2012)

- Winter pieces, opus 30

- Miniaturesuite, opus 3:2

- Passacaglia, opus 2:2

- Marine skitser, opus 4

- Syv præludier op 30:1


Grieg: Lyriske stykker
- Op 71 nr 2 Sommeraften
- Op 54 nr 3 Trolltog
- Op 71nr 3 Småtroll
- Op 12 nr 4 Alfedans
- Op 65 nr 6 Bryllupsdag…
- Op 54 nr 2 Ganger
- Op 68 nr 4 Aften på højfjeldet
- Op 54 nr 4 Notturno

Poetiske skumringstoner

Kristine Thorup november 2019 2.jpg

Tag en pause fra hverdagen, og lad tankerne flyde frit: Et sådant rum til refleksion giver
pianisten Kristine Thorup lytterne ved denne koncert, som hun foreslår at lade sig udspille i
mørke – evt. med tændte stearinlys som eneste lyskilde.


Med Chopins poetiske nocturner, der afspejler nattens stemninger, giver hun publikum
mulighed for at koble af og finde ro.

 

I Griegs Lyriske Stykker tager hun tilhørerne med ind i et eventyrligt univers, hvor trolde,
alfer og andre finurlige væsners optrin blander sig med naturens klange.

 

Programforslag:


Grieg: Lyriske stykker
- Op 71 nr 2 Sommeraften
- Op 54 nr 3 Trolltog
- Op 71nr 3 Småtroll
- Op 12 nr 4 Alfedans
- Op 65 nr 6 Bryllupsdag…
- Op 54 nr 2 Ganger
- Op 68 nr 4 Aften på højfjeldet
- Op 54 nr 4 Notturno


Chopin Nocturner
- Op 9 nr 2 Es dur
- Op 37 nr 1 g mol
- Op 55 nr 1 f mol
- Op posth. cis mol nr 20
- Op posth. c mol nr 21
- Op posth. nr 72 nr 1 e mol
- Op 48 nr 1 c mol

Akvareller og insekter –

Tag på en farverig rejse ind i dansk klavermusik

k_hammershøi.jpg

Drevet af en kærlighed til og en nysgerrighed på de hjemlige komponister har pianisten Kristine Thorup i hele sin karriere fordybet sig i deres værker. På denne koncert illustrer hun den danske klavermusiks mangfoldighed:


Hør Carl Nielsens sprudlende ’Fem Klaverstykker’ opus 3, Niels W. Gades poetiske ’Akvareller’ opus 19, J. P. E. Hartmanns lyriske ’Seks Karakterstykker’ op. 50, Niels Viggo Bentzons kontrastfyldte ’Toccata’ op. 10 og Rued Langgaards humormættede ’Insektarium’. I sidstnævnte værk levendegør Kristine Thorup på tangenterne ni forskellige insekt-arters svirren, kriblen og summen.


Sin samtids tonesprog præsenterer hun i bl.a. Axel Borup Jørgensens ’Winter Pieces’ op. 30b og Mogens Christensens ’Pisces Ecliptica’. Dette stykke, der afspejler fisken, er fra en samling på i alt 12 stykker, som komponisten har skrevet over stjernetegn. Han komponerede stykket til Kristine Thorup, der uropførte det i 1997. I sit arbejde med de danske klaverværker har det fascineret Kristine Thorup, hvordan komponisterne er forbundet, og hvordan de har krydset veje i familiære og professionelle sammenhænge: Niels W. Gade var gift med J. P. E. Hartmanns datter. Sammen stiftede Niels W. Gade og J. P. E. Hartmann Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 1867.


Carl Nielsen var i sin musik tydeligt inspireret af J. P. E. Hartmann og studerede en kort overgang også hos Niels W. Gade på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Samme institution, som Nielsen senere – kortvarigt – var leder af. Rued Langgaard blev af sin samtid betragtet som en særling og stod i skyggen af sin samtids Carl Nielsen, Niels Viggo Bentzon, som var oldebarn af J. P. E. Hartmann, var i sin musik inspireret af blandt andre Carl Nielsen.
 

Programforslag:
Carl Nielsen: Fem klaverstykker op 3
N.W. Gade : Aquareller op 19
N.V.Bentzon : Toccata op 10
J.P.E. Hartman : 6 Characteristic pieces op 50
Axel Borup-Jørgensen :
Passacaglia,Winterpieces op 30b, Marineskitser op 4b
Rued Langgaard : Inseltarium BVN 134
Mogens Christensen : Aries eclipticae
N.W. Gade : Folkedans, Romanze, Andantino

Fra tågen og kz-lejren – tre gribende værker for soloklaver

kristine Thorup.jpg

På denne koncert for soloklaver kobler Kristine Thorup de stærke og stemningsfulde klange fra tjekkiske Leoš Janáček (1854-1928), østrigsk-tjekkiske Viktor Ullmann (1898-1944) og østrigske Franz Schubert (1797-1828). Alle tre komponister er repræsenteret med klaverværker, som de skrev kort før deres død.


Janáček høstede inspiration fra bl.a. slavisk folkemusik. Hans firsatsede værk ’Im Nebel’ (I Tågen red.) tager lytterne med på en heftig rejse ind i underbevidstheden. Nogle gange klinger musikken mystisk som mosekonens bryg. Andre steder fremmaner Janáček dystre drømmescenarier.
 

Østrigsk-tjekkiske Viktor Ullmann blev som jøde holdt fanget i flere kz-lejre under Anden Verdenskrig. Det afholdt ham imidlertid ikke fra at fortsætte med at komponere: Kort før sin henrettelse i Auschwitz skrev han sin syvende og sidste sonate for klaver, som han tilegnede sine tre børn, Jean, Max og Felice. Trods de tragiske omstændigheder rummer værket påfaldende livsbekræftende momenter, som ville Ullmann med denne sin svanesang for klaveret understrege, at musikken altid vil leve videre.


Han lader sonaten kulminere i et kæmpe brag af en fuga over et hebraisk tema og indvarsler herved – måske – den død, der for ham var nært forestående.


Ullmanns følelsesladede sonate komplementeres af et af østrigske Franz Schuberts seneste klaverværker: ’Drei Klavierstücke op.posth D 946’. Disse poetiske perler skrev den østrigske komponist blot et halvt år før sin død.


Programforslag:


Leoš Janáček (1854-1928) Im Nebel
Viktor Ullmann (1898-1944) Sonate nr. 7 for klaver
Franz Schubert (1797-1828) ’Drei Klavierstücke op.posth D 946’

Remembering Viktor Ullmann

kristine thorup89406.jpg

Østrigsk-tjekkiske Viktor Ullmann blev som jøde holdt fanget i flere kz-lejre under Anden vVrdenskrig. Det afholdt ham imidlertid ikke fra at fortsætte med at komponere.

Kort før sin henrettelse i Auschwitz skrev han sin syvende og sidste sonate for klaver, som han tilegnede sine tre børn, Jean, Max og Felice. Trods de tragiske omstændigheder rummer værket påfaldende livsbekræftende momenter, som ville Ullmann med denne sin svanesang for klaveret understrege, at musikken altid vil leve videre. Han lader sonaten kulminere i et kæmpe brag af en fuga over et hebraisk tema og indvarsler herved – måske – den død, der for ham var nært forestående.


Viktor Ullmann: 7 Klaviersonate ( A mes enfants Max, Jean, Felice )


1 Allegro, Gemächliche
2 Alla marcia,ben misurato

3 Adagio,ma con moto
4 Scherzo, Allegretto grazioso
5 Variationen und Fuge über ein hebräisches Volkslied

bottom of page